salembemanA

مطالب آموزشی پزشکی

salembemanA

مطالب آموزشی پزشکی

۹ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

درمان ورم معده

1-ماست پروبیوتیک
درتحقیقات اخیر مشخص شده که افرادی که دارای نفخ شدید هستند اگر به مدت 8 هفته پروبیوتیک‌هایی که محتوی لاکتوباکیلوس اسیدوفیلوس و بیفیدوباکتریوم لاکتیس هستند را مصرف کنند تاثیرات مثبتی را شاهد خواهند بود. علاوه بر ماست می‌توانید دیگرغذاهای پروبیوتیک را مصرف کنید تا میزان سطح باکتری روده بهبود یابد. همچنین می‌توانید به منظور جلوگیری از نفخ معده به صورت روزانه قرص‌های پروبیوتیک مصرف کنید.

2- رژیم غذایی با FODMAP پایین

اگر دچار نفخ مزمن هستید، زمان تغییر رژیم غذایی‌تان فرا رسیده است. محققان در این زمینه حذف کربوهیدرات‌هایی که با نام FODMAP شناخته می‌شوند را توصیه می‌کنند. FODMAP باعث افزایش جریان سیستم هاضمه می‌شود که می‌تواند باعث نفخ و دیگر مشکلات هاضمه بشود. غذاهای تصویر بالا به این منظور پیشنهاد می شوند.

3- نوشیدن چای نعنا

نعنا گیاهی است که به هاضمه کمک می‌کند زیرا حاوی ذرات منتون و منتول است که دارای خواص هاضمه‌ای و ضدانقباضی هستند. نعنا همچنین به ترشحات معده کمک می‌کند و به استخراج گاز اضافه کمک می‌کند و به این صورت به دفع سریع نفخ کمک می‌کند. در تحقیقات صورت گرفته مشخص شد که روغن نعنا از تاثیر بیشتری نسبت به داروهای ضد انقباض و رژیم غذایی پرفیبر برای درمان IBS برخوردار است.

ادامه مطلب...

  • سمیرا رضایی
  • ۰
  • ۰

1-چگونه بود (رابطه)؟
اگر از رابطه لذت برده باشید، تضمینی برای شما ایجاد می‌کند که همواره از برقراری رابطه احساس خوبی داشته باشید. از نکات منفی چشم پوشی کنید. با طرف مقابل مثبت صحبت کنید: بگویید از رابطه لذت برده‌اید و منتظرید تا دوباره تجربه‌اش کنید. این کار باعث افزایش صمیمیت بین دوطرف می‌شود. حتی اگر از رابطه لذت نبرده‌اید، زبان به انتقاد نگشایید و با درآغوش گرفتن و نوازش طرف مقابل این موضوع را فراموش کنید.

2- بلافاصله بخوابید
دانشمندان سالها بدنبال یافتن علت حالت خماری لحظه انزال در مردان بودند. دلیل آن هورمون‌های پرولاکتین و اکسیتوکین است. با این وجود باید تلاش کنید تا خوابتان نبرد، اگر قبل از معشوقتان بخوابید فردی خودخواه به‌نظر می‌رسید، بنابراین باید صبر کنید تا طرف مقابلتان بخوابد.

3- به باشگاه بروید
اگر بتوانید پس از انزال روی پایتان بایستید، احتمالا انرژی کافی برای باشگاه رفتن را دارید. برخی معتقدند سطح تستوسترون بالاتر پس از انزال شما را قادر به باشگاه و تمرین کردن می‌کند. برای این کار عجله نکنید، باید انرژیتان را بازیابید و سپس به فعالیت بپردازید. البته به شریکتان توضیح بدهید که برای ورزش کردن قصد بیرون رفتن دارید.

ادامه مطلب...

  • سمیرا رضایی
  • ۰
  • ۰

نکته مهم که باید به خاطر داشت این است که حتی مقدار کم آن بهتر از هیچی است. به سادگی با کمتر نشستن و تحرک بیشتر در طی روز ، میتوانید سلامتی تان را بهبود بخشید. با این حال برای به دست آوردن فواید قابل توجه سلامتی دستورالعمل های دولتی در ایالات متحده آمریکا، بریتانیا و سایر کشورها مواردی را توصیه میکنند که شما به دنبال آن هستید:

  • حداقل ۱۵۰ دقیقه (۲٫۵ ساعت) در هفته با شدت متوسط فعالیت داشته باشید. که میتوانید آن را به ۵ روز در هفته روزی ۳۰ دقیقه تقسیم کرده و اگر به دنبال راحتی بیشتر هستید هر نیم ساعت را به ۳ ست ۱۰دقیقه ای پشت سر هم تبدیل کنید.
  • یا حداقل ۷۵ دقیقه فعالیت شدید در هفته داشته باشید که اگر سطح ورزشیتان اجازه انجام تمرینات سخت تر را بدهد، همان فواید را به همراه دارد.
  • در برنامه هفتگی تان حداقل دو بار در هفته فعالیت های تقویت ماهیچه را هم بگنجانید.
  • یا میتوانید تمرینات شدتی و متوسط را با هم ترکیب کنید و به یاد داشته باشید که با توجه به یک قاعده تجربی کلی، ۲ دقیقه تمرین متوسط برابر با ۱ دقیقه فعالیت شدتی است.
  • میتوانید با انجام ۳۰۰ دقیقه (۵ ساعت یا بیشتر) تمرین با شدت متوسط یا ۱۵۰ دقیقه (یا بیشتر) تمرین شدتی در هفته فواید سلامتی بسیاری به دست آورید که میتواند به ویژه برای کاهش وزن هم مفید باشد.

ادامه مطلب...

  • سمیرا رضایی
  • ۰
  • ۰

رفع سکسکه

گاهی اوقات، یک تغییر ساده در تنفس یا حالت بدن می تواند دیافراگم را آرام کند.
۱- شمرده نفس کشیدن را تمرین کنید. با تنفس آرام و شمرده سیستم تنفسی خود را منقطع کنید. برای ۵ ثانیه هوا را به داخل ببرید (عملیات دم) و سپس ۵ ثانیه آن را خارج کنید (عملیات بازدم).
۲- نفس خود را نگه دارید. یک جرعه بزرگ از هوا را قورت بدهید و آن را حدود ۱۰ تا ۲۰ ثانیه نگه دارید و سپس به آرامی نفس بکشید. در صورت لزوم تکرار کنید.
۳- داخل یک کیسه کاغذی نفس بکشید. یک کیسه کاغذی بر روی دهان و بینی خود قرار دهید. به آرامی نفس بکشید، کیسه را از هوا پر و خالی کنید. هرگز از یک کیسه پلاستیکی استفاده نکنید.
۴- زانو هایتان را خم کنید. در یک محل راحت بنشینید و زانوهایتان را به سینه خود برسانید و آن ها را دو دقیقه در همان وضعیت نگه دارید.
۵- سینه خود را فشرده کنید. به جلو خم شوید تا به سینه تان فشار وارد کنید، بالطبع دیافراگم فشرده خواهد شد.
۶- از روش Valsalva استفاده کنید. برای انجام این کار، سعی کنید در حالی که بینی خود را با دست بسته نگه داشته اید، هوا را به داخل بکشید. در حین این کار دهان خود را هم بسته نگه دارید.

نقاط فشار

نقاط فشاری قسمتی از بدن هستند که به فشار حساس اند. اعمال فشار با دست بر روی این نقاط،‌ ممکن است به آرام کردن دیافراگم و یا تحریک اعصاب واگوس یا فرنیک کمک کند.

۷- به زبان خود فشار بیاورید. فشار روی زبان، اعصاب و عضلات حلق و گلو را تحریک می کند. نوک زبانتان را بگیرید و یک تا دوبار آن را به جلو بکشید.
۸- به دیافراگم خود فشار دهید. دیافراگم شکم را از ریه ها جدا می کند. با دستتان به انتهای سینه و برروی جناغ سینه فشار وارد کنید.
۹- در حین بلعیدن آب، بینی خود را با ایجاد فشار بسته نگه دارید.
۱۰- به کف دستتان فشار وارد کنید. انگشت شست خود را روی کف دست دیگر گذاشته و فشار دهید.
۱۱- شریان کاروتید خود را ماساژ دهید. در هر دو طرف گردن یک شریان کاروتید دارید. این همان شریانی است که هنگام لمس گردن، نبض آن را احساس می کنید. دراز بکشید، سر خود را به سمت چپ بچرخانید و شریان کاروتید را با حرکت دایره وار به سمت راست برای ۵ تا ۱۰ ثانیه ماساژ دهید.

ادامه مطلب...

  • سمیرا رضایی
  • ۰
  • ۰

عفونت کلیه چیست؟

عفونت کلیه از لحاظ پزشکی به پیلونفریت شناخته شده است و نوعی از عفونت مجاری ادراری (UTI) است. باکتری هایی که وارد مجاری ادرار می شوند از مثانه به یک یا هر دو کلیه حرکت می کنند. عفونت های مجاری ادرار در صورتی که سریع درمان شود موجب سلامت کلیه ها می شود و دیگر در معرض خطر جدی قرار نمی گیرید.

چندین اندام مختلف، سیستم ادراری را تشکیل می دهند. این سیستم برای استخراج، نگهداری و حمل مواد زائد از بدن تان به صورت ادرار طراحی شده است و شامل اندام های زیر می باشد: دو کلیه، دو حالب، مثانه و یک مجرای ادرار. کلیه ها با فیلتر کردن مواد زائد از جریان خون به صورت ادرار عمل می کنند و خون “تمیز” را در بدن منتشر می کنند. ادرار حاوی سمومی است که از کلیه ها وارد لوله های حالب می شود و به سمت مثانه جایی که ادرار جهت خروج از بدن نگهداری می شود می رود.

عفونت ها زمانی اتفاق می افتد که باکتری از مجرای ادرار به مثانه منتقل می شود و در آنجا از ادرار ذخیره شده به عنوان غذا برای رشد و تکثیر استفاده کرده و منجر به عفونت مثانه شوند.

علل مختلف دیگری در خصوص عفونت های کلیوی وجود دارد، از جمله مواردی که منجر به ایجاد سنگ کلیه یا بزرگ شدن غدد پروستات در مردان می شود. در زنان باردار نیز عفونت کلیه به دلیل انسداد روند ادرار با فشار در ناحیه توسط جنین ایجاد می شود.

ادامه مطلب....

  • سمیرا رضایی
  • ۰
  • ۰

در طول هیپنوتیزم، یک هیپنوتیست آموزش‌دیده یا هیپنوتراپیسم، یک حالت تمرکز شدید و یا توجه متمرکز را القا می‌کند. که یک فرآیند به صورت راهنمایی با نشانه‌های شفاهی و تکرار شونده است.
این حالت خلسه مانندی که وارد شده اید ممکن است شبیه به خواب باشد، اما کاملا از اتفاقاتی که در حال رخ دادن است آگاه هستید.
در حالی که در این حالت خلسه مانند هستید، درمانگرتان پیشنهادات هدایت شده ای برای کمک و رسیدن به اهداف درمانی تان ارائه می‌کند.
از آنجا که در یک حالت تمرکز بسیار بالا هستید، ممکن است پیشنهادها یا توصیه‌هایی که در حالت ذهنی عادی به آن ها بی‌توجهی کرده و یا آن ها را نادیده گرفته اید، بپذیرید.
زمانی که جلسه کامل شد، درمانگر شما را از حالت خلسه مانند بیدار می‌کند، یا شما خودتان از آن حالت خارج خواهید شد.

ادامه مطلب...

  • سمیرا رضایی
  • ۰
  • ۰

چند نکته درباره ی آماده سازی کودک برای شیشه گرفتن:

 

بهداشت را رعایت کنید: قبل از اولین تغذیه، بطری ها را طبق دستور بسته بندی بشویید یا استریل کنید.

شیر را گرم کنید: برای گرم کردن شیر مادر یا شیرخشک از یک بطری گرم یا آب گرم استفاده کنید. (از ماکروفر استفاده نکنید). قبل از تغذیه کودک، کمی از شیر را روی قسمت داخلی مچ دست امتحان کنید.

به علاقه ی کودک خود اهمیت دهید: اگر کودک شما شیر گرم دوست ندارد ، می توانید آن را کمی سرد کنید یا دمای آن را به دمای اتاق برسانید.

کودک را در یک مکان راحت قرار دهید: یک مکان راحت برای نشستن با کودک خود انتخاب کنید و یک دستمال پارچه ای در دست تان بگیرید.

از کودک خود حمایت کنید: بطری را با یک دست نگه دارید و با دست دیگر یا با استفاده از یک بالش، سر کودک را کمی به سمت بالا بیاورید.

پس از اتمام شیردهی ، آروغ کودک را بگیرید: اگر کودک تان در طول تغذیه دچار دل درد شد، دست نگه دارید و آروغ او را بگیرید. ایراد گیری و بیقراری کودک، میتواند نشانه ی دل درد او باشد.

ادامه مطلب...

  • سمیرا رضایی
  • ۰
  • ۰

شیطنت کودک

 برخی والدین از لجبازی و شیطنت کودکان شاکی هستند. کودکان دو نیاز دارند. شیطنت زیاد احساس گناه به همراه دارد، چون می دانند مادرشان ناراحت می شوند. کودکان عاشق مادرشان هستند حتی در اوج شیطنت چون می دانند مادر با کتک زدن آن ها آرام میشوند نیاز به کتک زدن ارضا می شود او کتک می خورند تا مادر آرام شوند.

 

مسئله دوم ارتباط مادر و فرزند است این توجه هم مثبت و منفی است اما اگر لاین ارتباطی از نوع توجه منفی است یعنی زمانی باشد که کودک در حال شیطنت است. این لاین ارتباطی منفی می شود بنابراین  کودک شیطنت می کند تا توجه مادر رابه خود جلب کند.

ادامه مطلب...

  • سمیرا رضایی
  • ۰
  • ۰

با شروع ۹ سالگی ، مقدار کلسیم توصیه شده برای ۹ سال آینده به ۱۳۰۰ میلی گرم در روز افزایش می یابد. متأسفانه ، یک بررسی در سال ۱۹۹۴ توسط وزارت کشاورزی آمریکا نشان داد که کمبود جدی کلسیم دریافتی در اکثر کودکان وجود دارد:

 

کودکان ۹ تا ۱۳ ساله به طور متوسط ​​کمتر از ۱۰۰۰ میلی گرم در روز کلسیم مصرف میکنند و دختران ۸۰۰ میلی گرم کمبود کلسیم دارند.

در نوجوانان ۱۴ تا ۱۸ سال ، میزان دریافت روزانه کلسیم در پسران به بیش از ۱۰۰۰ میلی گرم در روز رسیده است و برای دختران به کمتر از ۷۰۰ میلی گرم در روز کاهش یافته است.

طبق این مطالعه ، بیشتر دختران کلسیم را فقط کمی بیشتر از نصف مقدار توصیه شده آن در روز مصرف می کنند. اگرچه ممکن است ذکر تفاوت های جنسیتی بی معنی به نظر برسد اما این موضوع زمانی اهمیت پیدا میکند که اثرات طولانی مدت کاهش کلسیم در سن بلوغ و فرزند آوری آنها دیده شود.

 

با توجه به اینکه کلسیم در دوران بلوغ بهتر جذب و ذخیره می شود ، شخص باید از این فرصت استفاده کرده و کلسیم بیشتری مصرف کند.

ادامه مطلب...

  • سمیرا رضایی